Camila
Rodríguez
Triana


Atentamente / Sincerely (Cinema)

« Sincerely » Film. 81’ mins. 2K. Color. Stereo or Dolby Digital 5.1. DCP. Dialogues in Spanish. Subtitles in French and English. 2016.

ATENTAMENTE / SINCERELY

trailer – full preview on demand hekafilms@gmail.com

Libardo y Alba, una pareja mayor que vive en un ancianato, están tratando de ahorrar cincuenta mil pesos (15 USD) para alquilar una habitación de hotel por una noche. Esta ilusión de intimidad contrasta con un ritual: un hombre vacía las camas de personas fallecidas. El paso del tiempo está marcado por las letras románticas de las canciones de la radio, o los diálogos de las telenovelas observadas por los internos, que contrastan con la restricción de los intercambios entre los dos amantes. La belleza de la película reside precisamente en esta trivialidad: la muerte que acecha se materializa en un ritual banal realizado por un agente de mantenimiento, mientras que la historia de amor que se cuenta se cristaliza en torno a los cincuenta mil pesos que Libardo tendrá que conseguir. Este objetivo, a la vez gigantesco y de absoluta modestia, es de hecho el de la propia película, que parece deshacerse de todos los artificios para contar mejor, en un flashback tan sutil como discreto, la vida de un hombre y de un padre.

Libardo et Alba, un couple de personnes âgées vivant dans la maison de retraite, tentent de trouver cinquante mille pesos (15 USD) pour louer une chambre d’hôtel pour une nuit. Cette illusion d’intimité contraste avec un rituel : un homme vide les lits des personnes décédées. Le temps qui passe est rythmé par les paroles romantiques des chansons à la radio, ou les dialogues des telenovelas que regardent les pensionnaires, et qui contrastent avec la retenue des échanges entre les deux amoureux. La beauté du film réside précisément dans cette trivialité : la mort qui rôde s’incarne en un banal rituel exécuté par un agent d’entretien, tandis que l’histoire d’amour racontée se cristallise autour des cinquante mille pesos que Libardo devra récolter. Cette entreprise à la fois gigantesque et d’une modestie absolue est bien celle du film lui-même, qui parait se défaire de tous les artifices pour mieux raconter, en un flashback aussi subtil que discret, la vie d’un homme et d’un père.

Libardo and Alba, an elderly couple who live in the nursing home, try to get fifty thousand pesos (15 USD) to rent a hotel room for one night. That illusion of intimacy contrasts with a ritual: A man empties the beds of the people who have died. The passage of time is marked by the romantic lyrics of the songs on the radio, or the soap-opera dialogues watched by the inmates, which contrast with the restriction of intimacy moments that live the two lovers. The beauty of the film resides precisely in this triviality: the death that is increasingly closer to the main characters is materialized in a banal ritual performed by a maintenance agent, while the story of love that is told crystallizes around the fifty thousand pesos that Libardo will have to get. This goal, at once gigantic and with absolute modesty, is in fact that of the film itself, which seems to get rid of all the artifices to better tell, in a flashback as subtle as it is discreet, the life of a man and a father.

Awards

2017. Special jury mention Grand Prix, International Documentary Competition, XIII MARFICI. Argentina.

2017. Special jury mention Prix Latin American Competition, 22nd It’s All True International Documentary Film Festival. Brazil.

2017. Best Documentary Film, International Documentary Competition, Lisbon International Film Festival. Spring Edition. Portugal.

2016. Grand Prix Honorable Mention, International Competition, Festival International du Cinema d’Alger, Algeria.

2016.Prix Renaud Victor, International Competition, FIDMARSEILLE, France.

Screenings

2017. Program of Colombia – France year, Forum des Image, Paris, France.

2017. International Documentary Competition, XIII MARFICI, Mar de Plata, Argentina.

2017. Latin American Competition, 22nd It’s All True International Documentary Film Festival, Brazil.

2017. International Documentary Competition, Lisbon International Film Festival. Spring Edition, Portugal.

2017. National Competition, MIDBO, Muestra Internacional de Documental de Bogotá, Colombia.

2017. National Competition, Corporación Festival de Cine Santa Fe de Antioquia,  Colombia.

2017. 9 Muestra de Cine Femenino, Fundación Mujeres Audiovisual, Colombia.

2017. International Competition, FIDBA Festival Internacional de Cine Documental de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.

2017. 15 Festival de Cine Colombiano de Medellín, Colombia.

2017. Whats Up Doc Competition, Transilvania Film Festival, Transylvania, Romania.

2017. International Competition, EDOC, XVI Festival Internacional de Cine Documental “Encuentros del Otro Cine”, Quito, Ecuador.

2017. International Competition, DOK.fest, 23nd International Documentary Film Festival, Munich, Germany.

2017. International Competition, DOKer Moscow International Documentary Film Festival, Moscow, Rusia.

2017. International Selection, 23 Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya, Barcelona, Spain.

2017. International Selection, First Look Festival MUSEUM OF THE MOVING IMAGE, New York, United States.

2016. International Competition, Festival International du Cinema d’Alger, Algeria.

2016. National Competition, Festival Internacional de Cine de Cali, Colombia.

2016. International Competition, FIDMARSEILLE, France.

Internet release

Retina Latina.

Written & directed by Camila Rodríguez Triana.

Produced by Heka Films SAS.

Director of Photography: Juan David Velásquez.

Director of Art: Camila Rodríguez Triana.

Editor: Felipe Guerrero.

Sound design: Felipe Rayo.

Original Music: Holman Álvarez.

With the support of

Fondo Cinematográfico Colombia, Proimágenes Colombia, CO.

PuertoLab, 56 Festival Internacional de Cine de Cartagena de Indias FICCI, CO.

All images © Camila Rodríguez Triana – Heka Films SAS.